Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

17 augusti 2013

Styling: Gråhårig går bananas och byter ut hela garderoben. Eller?


Marie Kviborg.

















 

Marie Kviborg är stylist. 50 plus. Dagligen arbetar hon med att ta fram det allra vackraste hos mogna kvinnor. Så följ med till hennes Estilo, Stockholms styling och wellness center, där hon med stor vänlighet och finess vägleder sina kunder oavsett vilken klädstil de har.
Hos Marie kan man få hjälp med mycket. Till exempel stilanalys utifrån vilken kroppstyp man har. (Själv är jag kort och insåg raskt att jag hade en alldeles för stor handväska som liksom var ute och spankulerade med mig – inte tvärtom.) Dessutom ger Marie råd om vilka makeup- och klädfärger man passar bäst i. Nej, fel. Alla klär i nästan alla klädfärger, det är bara nyanserna man ska ha kläm på – om de ska vara kalla eller varma. Det stylister kallar om man är ”Vår, Sommar, Höst eller Vinter”.
Teamet på Estilo består, förutom av Marie, också av en frisör (som samarbetar med Marie och utgår från det hon kommit fram till vid analysen av kundens färgskala och stil), samt massage- och hudterapeut.
 

Läs mer om Estilo här. Men nu, det vi åkte dit för att höra:



Bloggens garderob.


















 

Så här ser min garderob ut i dag. Vad händer med den när jag blir gråhårig? Måste jag kasta allt och köpa helt andra färger? Berätta!

- Vi måste börja i en helt annan ände, så här:
1. Om du är Vår: Sluta inte färga håret. Någonsin. Ditt grå hår kommer förmodligen vara nästan vitt, och det blir alldeles för färglöst, tråkigt, till din hy. Konturlöst, helt enkelt. Se i stället till att du har rätt färgade nyanser i håret, sådana som lyfter fram hela dig.

2. Om du är Sommar: Då får du oftast ett mer livfullt grått hår än den som är Vår, en nyans på håret som harmonierar med din hudton. Jag har precis rekommenderat tre av mina kunder inom den här gruppen att sluta färga håret helt. De hade alla alldeles för mycket gult i sin hårfärg. Nu förstärker de sin gråa färg med silverschampo och är underbart snygga.

3. Hösten har en olivfärgad, varm ton i hyn. En del kan vara snygga i grått hår, men de kan också fortsätta färga – bara det är rätt nyans.

4. Vintern är väldigt vacker i sin av naturen djupt grå granitfärg på håret. Det ger både karaktär åt utseendet och stora kontraster till Vinterns klädfärger.

Så du menar att om man har koll på om man är Vår, Sommar, Höst eller Vinter, och har anpassat sin garderob efter det från början, då kan man fortsätta att ha de nyanser man har på kläderna, även om man tar fram sitt grå hår?

- Ja visst! Det är hudtonen som avgör vad man passar i. Samma sak gäller makeupen. Oavsett om man är 20 eller 90. Har man valt rätt från början, kan läppstiftsfärgen hänga med ända ner i graven.

Något annat du vill tillägga?

- Det här är ju vad jag tycker utifrån min yrkeserfarenhet av tusentals kvinnor. Men var och en får naturligtvis göra som den själv trivs med! Det viktiga är att man aldrig ber om ursäkt för sin kvinnlighet. En färg- och stilrådgivning inklusive makeup och en personlig stilbok kostar 1995 kronor och tar cirka 2-2,5 timme, men rådan ovan är ju gratis!

I Smartbox ingår även Estilo, man kan önska sig den i present. Smartbox går att köpa över hela Sverige, bland annat på Akademibokhandeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar